perjantai 20. maaliskuuta 2015

Korentoja koltussa

Ajattelin tulla pikaisesti ilmoittautumaan, että täällä sitä ollaan, vaikka blogi on viettänyt pientä hiljaiseloa. Olen vaan ollut aika rajun ja sitkeän influenssan kourissa. Ennen taudin puhkeamista ehdin ommella itselleni uuden koltun. Vai sanoisiko tuota tunikaksi?


Korento-trikoon kuosi on Mersia Designin ( https://www.facebook.com/MersiaDesign?fref=ts ) käsialaa ja sitä saa tilata  koot.fi - nettikaupasta ( http://koot.fi/Kankaat/Oma-tuotanto ).



Tunikan kaava on peräisin Ottobre-lehdestä 5/2012. Helpommalla olisin päässyt, jos olisin käyttänyt saman lehden toista mallia, jossa etu- ja takakappaleet olisi olleet yhtenäiset. Jostain syystä ajattelin trikoon olevan napakampaa, jolloin  rinnan alle tekemäni poikkileikkaus olisi ollutkin ihan hyvä vaihtoehto. Tässä ohuemmassa, hyvin laskeutuvassa trikoossa nuo muotolaskokset eivät ole ihan välttämättömät.

Olin siis ehtinyt jäljentää kaavat ennen kuin sain kankaan ja halusin päästä heti tositoimiin. Sovelsin kyllä ohjeita oman pääni mukaan. Tein ensin sivutaskut, mutta saksin ne pois ja helmaan pujotin kuminauhan. Hihat on 3/4 pituiset, jotka olen kuvassa käärinyt hieman ylöspäin.


Kovin tarkkoja kuvia en saanut, kun itselaukaisimella kuvatessa tulee vähän kiirus. Ja oli ihan hirveän kylmä, vaikka ilma olikin aurinkoinen. 


Harmittaa muutenkin vietävästi, että jouduin ihastelemaan aurinkoisia päiviä pääasiassa verhojen raosta sängyn pohjalta, kun olisi ollut ihanteellinen ilma vähän kuopsutella pihalla. Varsinkin, kun ennusteet lupaavat kylmeneää. No, minä matkustan huomenna Turkuun, joten pihatyöt saavat muutenkin odottaa.

Hyvää viikonloppua!


10 kommenttia:

  1. Kaunis tunika, helman kuminauha tuo malliin sellaista muotoa josta itsekin pidän. Valitettavasti minun ompelutaidot on surkeat, olen siis ostovaatteiden varassa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) En minäkään pidä itseäni erityisen hyvänä ompelijana, siksi tulee kyllä turvauduttua useammin valmisvaatteisiin. Harvakseltaan ompelen helpohkoja juttuja, kuten kasseja, verhoja ym, mutta taidot karttuisi, jos ompelisi useammin :) Kun poikani olivat pieniä, ompelin heille aika paljon perusvaatteita.

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Voi kiitos! Paljolti kivan kankaan ansiota :)

      Poista
  3. Oletpa saanut aikaiseksi kivan tunikan! Minäkin olen ollut laiska blogini suhteen...pitäisi taas ryhdistäytyä. Mukavaa sunnuntaita!

    VastaaPoista
  4. Kaunis tunika! :)

    Mä toivoisin, että kärsivällisyys kestäisi ompelemaan opettelun. En oikein osaa aina sanoa miksi lanka lenkittää tms ja se latistaa haluja tehdä mitään. Upea taito olisi.

    VastaaPoista
  5. Kiitos Laura :)
    Hieman ihmettelen omankin kärsivällisyyteni riittävyyttä, mutta nykyisin olenkin armollinen itselleni esim. pienistä virheistä ja muissa tekemisen matkalla tulleissa harmeissa. MInä olen aikoinaan saanut innostukseni ja oppini käsitöiden tekemiseen yläasteella, jolloin meillä oli mahtava, nuori kässäope.

    Sulla on Laura kuitenkin muita hyviä taitoja, esim. valokuvaaminen ja sukkien neulominen, joista ilmenee sun taito värien ja muotojen sommitteluun ja kyllä, myös kärsivällisyyteen :)

    VastaaPoista

Kiva jos jätät kommentin. Luen kaikki mielelläni, mutta vastaus saattaa viipyä :)