torstai 9. kesäkuuta 2016

Päiväretki Keinuhongan tilalle

Olen muutamista blogeista (esim. Sateenkaaria ja serpentiiniä) saanut tietooni kiinnostavan retkikohteen Padasjoen Auttoisilla Päijät-Hämeessä, vain parin tunnin automatkan päässä Helsingistä. Matka on juuri sopiva päiväretkeä ajatellen. Suunnitelmissa oli jo viime vuonna vierailla Keinuhongan tilalla, mutta vasta eilen retkemme toteutui. Teimme Johannan kanssa treffit Lahden moottoritien kupeeseen Keravalle, josta jatkoimme matkaa yhdellä autolla.

Koska syöminen ei ole yhteisillä retkillämme mitenkään vähäisimmässä osassa ja alkoi olla jo lounasaika, päätimme pysähtyä ennen perille pääsyä nauttimaan pientä välipalaa. Asikkalassa tien reunasta bongattu kyltti Viipurilainen kotileipomo vaikutti houkuttulevalta ja kurvasimme uuden uutukaiselta näyttävän tehdasrakennuksen ja sen kupeessa olevan Café & Deli:n pihaan, siihen golf-kenttää vastapäätä.

Kuten Johannan päivänasusta näkee, lähdimme liikkeelle kaatosateessa ja kylmässä viimassa. Perille päästyämme sade kyllä vaihtui aurinkoon ja siniseen taivaaseen, mutta jäätävä tuuli jäi.
Ensin herkkujen äärelle. Täällä notkuivat hyllyt tuoreita leivonnaisia ja koska meidän kummankin kotona niitä osataan arvostaa, keräsimme pusseihimme myös tuliaisia sen lisäksi, että söimme kahvin seurana herkulliset sämpylät. Ymmärsin myös tulleeni juuri Vuoden Suomalaiseksi Elintarvikkeeksi 2016 valitun Puhtikauran alkulähteille.

Mikä hassuinta, törmäsin täällä sattumalta tuttuuni, jonka olin myöskin sattumalta tavanut edellisenä päivänä eräässä pääkaupunkiseudun kahvilassa :) Nauroimme, että missähän kahvilassa ja missäpäin Suomea seuraavaksi törmäämme.

Matkamme jatkuessa ohitimme niin perisuomalaista maalaismaisemaa kuin hyvin suomalaista järvimaisemaakin ja sitä päätimme pysähtyä ihastelemaan paluumatkalla.

Keinuhongan tilalle saavuttuamme suuntasimme ensimmäiseksi Antiikkivintille, jossa oli kaikista tuotteista 50 % alennus. Monta kivaa vanhaa esinettä ja huonekalua oli houkutuksina, mutta voitteko uskoa, että mitään ei lähtenyt meidän matkaamme. Sanoin kyllä ystävälleni, että varmaan sitten kotona tai mökillä puutarhaa laittaessani kadun, ettei tullut sitäkään rautasänkyä tai niitä päätyjä tai sitä puista tynnyriä hankittua.

No, lisää houkutuksia oli tarjolla vanhassa navetassa toimivassa Suvimarja lifestyle -puodissa.

Tervetuloa peremmälle!
Kuten arvata saattaa, on tämä paksuseinäiseen navettaan sisustettu putiikki kerrassaan ihastuttava ihan vain vanhoine yksityiskohtineen, puhumattakaan myynnissä olevista tuotteista, jotka on laitettu esille kivoina kokonaisuuksina. Lisäksi tunnelmaa tuovat siellä tällä lyhdyissä palavat kynttilät.

Vinksallaan olevien ovien rakosista pääsee päivä paistamaan kivasti sisälle, mutta ovesta voi myös astua  auringonpaisteeseen terassille nauttimaan kahvilan antimista. Toki siidereitä ja sonniolutta voi maistella sisätiloissakin.

Kodin sisustusesineiden lisäksi valikoimiin kuuluu pieni määrä vaatteita.

Minä niin tykkään tämän puodin vanhoista huonekaluista ja muista aikaa nähneistä esineistä, joita löytyy lisää toisessa kerroksessa sijaitsevasta Navettamarketista. Siellä myydään tilan omien lihatuotteiden ja jauhojen lisäksi muita lähiruoka- ja pienpanimotuotteita kulloisenkin sesongin mukaan. Kesäaikaan täältä saa kuulemma oikeastaan kaiken tarvitsemansa luomuvihanneksista lähtien. Minun mieheni sai tuliaisiksi Vakka-Suomen Panimon Sonniolutta ja itselleni ostin jonain sopivana hetkenä nautittavaksi Mansikki-siideriä - huom! -vain yhden pullon.

Ruususiiderin etiketin tekstiin on helppo yhtyä ja tuskin vähiten Keinuhongan tilalla pidettävien tapahtumien yhteydessä. Loppukesästä on tulossa Sonnirokki ja syyskuussa Sadonkorjuumarkkinat.
Ja jos asia ei vielä selvinnyt, niin Keinuhongan tila on siis erikoistunut naudanlihan tuotantoon ja siitä syystä emme päässeet näkemään eläimiä, kun niin yllättäin porhalsimme paikalle.

Paluumatkalla pysähdyimme levähdyspaikalla Syväsjärven rannalla, jotta saisin otettua pari kuvaa tästä järvimaisemasta. Vain muutaman tosiaan otin ja nekin mahdollisimman nopeasti, kädet kylmästä täristen; Suomen kesä!

Teimme myös muutaman pysähdyksen Vääksyssä, aina silloin kuin silmiimme osui kyltti sisustusliike. Tämä pikkuinen, suloinen mökki on varmasti lasten mieleen, mutta Hippaheikki & Hillariina kätkee sisäänsä myös aikuiseen makuun sopivia sisustus- ja lahjaesineistä.

Vanhasta punatiilirakennuksesta taas löytyy Sisustuskahvila Kardemumma, josta löytyy kahvin ja leivonnaisten lisäksi myös vaatteita.

Kävimme toki myös syömässä, mutta vierasvenesatamassa sijaitsevasta Majakka Paviljongista ei tullut otettua kuvaa.  Paljon tuli nähtyä päivän aikana, mutta tätä kirjoitellessani ja samalla googlatessani, sain huomata, että Vääksyssä jäi paljon myös näkemättä. Olenkin tässä miettinyt uutta reissua Vääksyn suuntaan, koska erityisesti tahdon nähdä Danielson-Kalmarin huvilan ja sen kesänäyttelyn ARS KALMARIN.

Olen edelleen sitä mieltä, että kotimaassamme on runsaasti mielenkiintoisia retkikohteita ja suosittelen teillekin tänä kesänä kotimaanmatkailua, vaikka aionkin itse käväistä parin viikon sisällä Gotlannissa.

Hyvää kesää,

Tuula

1. Suvimarjan puoti on ihana!! Ja ihania muitakin vinkkejä tässä. Kiitos niistä:)

Maistuiko Sonni-olut tuliaisen saajalle? Musta se oli tosi hyvää. Raikasta, mutta maukasta.

2. On ihana, kiitos itsellesi siitä vinkistä Laura :) Oli kuulemma tuo olut ihan ok, muttei kuitenkaan uusi lemppari. Minä tykkäsin Mansikki-siideristä, jossa maistui selvästi ahomansikka, eikä ollut liian makeaa.

Kiva jos jätät kommentin. Luen kaikki mielelläni, mutta vastaus saattaa viipyä :)